As far as kebabtallrik goes, eller hur man förstör sitt varumärke på Internet

En söndag på jobbet, en helt vanlig sommardag för något år sedan, blev jag och mina kollegor sådär sugna på skräpmat man ibland kan bli. För att bota hungern bestämde vi oss bekvämt för att beställa in lite käk från pizza.nu. En av kompisarna på bygget tipsar om att musikomat. Jag hakar givetvis på utan invändningar då tipsaren i fråga kan Luleås snabbmatsscen som sin egen bakficka.

Sagt och gjort, efter en hel del dividerande runt vad vi ska välja från menyn, vilka tillbehör och vilken läsk vi ska dricka lägger vi en beställning för samtliga.

Efter ca 50 minuter kommer pizzabudet. En trevlig, men samtidigt påstridig man, som tycker vi borde beställa direkt från pizzerian för då får vi “billigare pizza och rabatt på utkörningen”. Visst ok, tänker jag under tiden jag fiskar upp betalningsmedlet ur fickan.

Vi sätter oss alla i det spartanskt inredda fikarummet och äter våra förtjänta luncher medan glada skämt flyger. (Min kebabtallrik var god, riktigt god till och med. “As far as kebabtallrik goes…”)

Snabbspola till gårdagskvällen och jag halvligger i den för en person alldeles för stora soffan med mobilen i handen och kikar ifall det hänt något i världen. Givetvis har massor hänt, men ingenting min hjärna just då orkar ta in. Plötsligt fladdrar ett bekant namn förbi på skärmen – “musikomat”. Jag vaknar till – nu jäklar blir jag nyfiken.

Lokala Luleå-baserade morgontidningen Norrbottens Kuriren har en artikel om just haket “musikomat” som NK boostar på sin Facebook-sida. För att vara en av Norrbottens Kurirens inlägg är interaktionen från användarna hög. Engagemanget brukar vara högt när igenkänningsgraden är hög och ämnet är neutralt och lättsamt. Det är enklare och roligare att diskutera fredagspizzan än amorteringskravet, liksom.

Grunden till hela artikeln är att tydligen ägaren till “musikomat” gått bärsärk på sina kunders kommentarer på onlinepizza.se.

Vi är inte så snälla om någon ljuger“, säger ägaren Khaled som inte på något sätt ångrar sina utspel.

Även om man som entreprenör givetvis ska stå bakom och tro på sin affär kanske man inte ska be sina kunder att dra åt helvete. “As far as kundrelationer goes…”

Medan Khaled sänkt sin pizzerias renommé i Luleå och på nätet har Norrbottens Kuriren fått in lite extra annonseringsunderlag i form utav trafik både lokalt och på riks – och killen bakom draathelveteduljuger.se har sökordsoptimerat (SEO) på ett lyckat sätt.

Fast faktum kvarstår, kebabtallriken musikomat levererade den där söndagen var riktigt jäkla god, “as far as kebabtallrik goes”.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.